Voor scholen (basis en voortgezet onderwijs)
Op zoek naar een bruisende en creatieve manier om het schooljaar onvergetelijk te maken? Theaterschool Hakoena biedt een diversiteit aan mogelijkheden, van losse workshops, trainingen tot complete cultuur- en feestdagen. Onze activiteiten zijn ontworpen om het cultuuronderwijs en het pedagogisch klimaat te verbeteren en te verrijken. Wij streven ernaar om voor elk besteedbaar budget een passende activiteit aan te bieden.
Wist je dat…
- …theaterschool Hakoena in samenwerking met basisscholen en middelbare scholen in de regio Nijmegen, Clink, Organiseer meer, Cultuurknooppunt Wijchen/ Beuningen, Cultuurperron en d’n Bogerd in Druten diverse cultuurprojecten op scholen realiseert?
- …we naast leuke, creatieve workshops, theaterdagen en ondersteuning bij groep 8 musicals, nu ook voorstellingen in de scholen brengen? Ons ‘Bellenblaasfeest’ (speciaal gemaakt voor peuters, kleuters en kinderen met een beperking) is een groot succes. En op dit moment wordt er gewerkt aan een schoolvoorstelling rondom het actuele thema ‘Burgerschap’ voor de midden- en bovenbouw. Deze zal eind november in première gaan. Meer weten? Mail ons: onderwijs@hakoena.nl
- … ons zelf ontwikkelde programma ‘Balans in de klas’ op scholen kan worden ingezet voor een beter pedagogisch klimaat, groepsvorming en meer aandacht in de klas? Ook intensieve klassen-interventies behoren tot de mogelijkheden.
Workshops
Creatieve workshops (BO/VO/BSO)
Hakoena biedt energieke workshops acteren, zang, dans, circus, graffiti en musical aan als afwisseling tussen de werkvormen door. Zie deze workshops als de gezonde slagroom op te taart, fijne energizers voor het creatieve welzijn en welbevinden van leerlingen.
Workshops bij thema en methode (BO/VO)
Theaterschool Hakoena heeft professionals in huis die, met drama als medium, aan kunnen sluiten bij thema’s die de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen stimuleren en een positieve bijdrage leveren aan een positief klassenklimaat. Wij zijn bekend met Jeelo, Kanjertraining, Rots en water en andere programma’s.
Circusworkshop - Magie in de klas (groep 1 t/m 4)
Voor groep 1 t/m 4 biedt Hakoena in samenwerking met de Circusfactory een bruisende circusles aan waar magie en circus samenkomen in een verbindende activiteit voor de hele groep.
Workshop Theater Ganzenbord (BO/VO)
Dit ganzenbord spel is gegarandeerd succes voor een energieke en levendige groep verbindende workshop op school, in de klas of in teams.
De bedoeling is om, net als bij het originele spel, als eerst op vakje 63 uit te komen. Je komt daarbij langs verschillende vakjes zoals ‘de put’, ‘de herberg’ en ‘de gevangenis’. Maar in plaats van dat het bij een simpele beurt overslaan of nog een keer gooien blijft, moet je theateropdrachten voltooien om uiteindelijk de winst te behalen.
Ganzen leven in groepen en ook in het theater ben je niet alleen. Dus in plaats van in je eentje te spelen, speel je in een team. Er worden zo vier of vijf verschillende teams gemaakt. Bedenk met je team wat voor een soort theater gans jullie zijn. Zijn jullie theaterdirecteur ganzen? Acteur ganzen? Publiek ganzen? Technici ganzen? Laat je fantasie de vrije loop, maar wees snel. Want: Wie het eerst komt, wie het eerst maalt!
Battles
Theaterfunshop-battle (+ boogschieten)
De theaterfunshop battle + boogschieten (archery tag) voor BO en VO is een uitstekende teambuidlingsworkshop voor groep 5/6/7/8 van het BO en alle klassen van het VO. De spelvorm duurt 1,5-3 uur.
Na een energieke warming-up gaan verschillende teams aan de hand van diverse boog-teambuildingsspellen als ‘last man standing’, ‘last team standing’, ‘verover de vlag’ of ‘bescherm de VIP’, fysiek aan de slag. Na een korte pauze gaan de teams door middel van creatieve opdrachten in de theaterfunshopbattle ‘strijden’ voor de felbegeerde theaterfunshopbattle prijs. Verschillende creatieve samenwerkingsopdrachten passeren de revue. Een dynamische en groepsverbindende workshop met gegarandeerd plezier.
De workshops zijn ook los van elkaar te verkrijgen.
Fun-battle
Een interactieve show van 60 minuten waarbij twee vakken met leerlingen onder begeleiding van twee captains en een vakkundige lerarenjury in twee gelijke teams tegen elkaar strijden met quizvragen en allerlei dans-, muziek- en andere leuke doe-opdrachten.
Deze battle kan gespeeld worden door de hele school. We kunnen de kleuters, indien gewenst, ook een apart programma, aanbieden. De fun battle kan ook gecombineerd worden met spel, dans en zang workshops voorafgaand aan de middagshow. We kunnen de show ook invullen rondom een jubileum van een personeelslid of school.
Voorstellingen
Theaterdag (groep 1 t/m 8)
Heb je als school wat te vieren of ben je toe aan een verbindende activiteit met de hele school? Theaterschool hakoena biedt, na een spetterende dagopening voor alle groepen, workshops (acteren, zang en dans) aan. In één schooldag werken we gericht toe naar een spetterende eindpresentatie!
Theateruitvoering op school
Hakoena heeft creatieve professionals in huis om in een korte tijd een spetterende presentatie of voorstelling neer te zetten. Hakoena werkt in een reeks workshops toe naar een afsluitende presentatie of voorstelling voor publiek. Het minimumaantal weken voorafgaand aan de uitvoering is 4 weken.
Grote musicalshow
Wil je als school echt een keertje uitpakken en alle leerlingen van de school in de spotlight zetten? Dan kunnen wij er met onze professionals voor leerlingen, leerkrachten en ouders/verzorgers een onvergetelijke dag van maken.
Alle groepen gaan met onze professionals periode lang werken aan een voorstelling met diverse musicalnummers waarin toegewerkt wordt naar een eindproductie in een schouwburg of theater! In overleg met de school nemen we, indien nodig, de organisatie uit handen.
Eindmusical groep 8 - begeleiding/regie
Wil je de groep 8 musical naar een iets hoger niveau tillen zonder er zelf teveel tijd aan kwijt te zijn? Wil je verbaasd worden in wat voor een sterren er stiekem in jouw klas zitten? Wil je met de ideeën van de groep zelf een script maken en uitvoeren?
Hakoena beschikt over gedreven, enthousiaste en kundige theaterdieren die de repetities en/of de regie van een eindmusical/voorstelling op zich kunnen nemen.
Bellenblaasfeest (peuters, kleuters, mensen met een verstandelijke beperking)
Ben je op zoek naar een bruisende voorstelling rondom het thema feestdagen voor peuters, kleuters of mensen met een verstandelijke beperking dan is het ´Bellenblaasfeest´ een gegarandeerd succes.
Het verhaal
Koen wil een Feestje. Susan moet nog even werken. Koen verveelt zich en heeft goede ideeën voor een feestje. Een verjaardagsfeestje, een Kerstfeestje, een Paasfeestje en een carnavalsfeestje. Alleen is Koen die dag niet jarig. Het is geen Kerst, geen Pasen en geen carnaval. Susan vindt het toch wel een beetje zielig voor Koen en bedenkt samen met de kinderen om een feestje te vieren dat elke dag kan; het wordt een bellenblaasfeest!!
Voorstelling burgerschap
Op dit moment wordt er in opdracht van het Cultuurknooppunt voor de Midden- en Bovenbouw gewerkt aan een schoolvoorstelling rondom het actuele thema ‘Burgerschap’. Deze zal eind november 2024 in première gaan. Wil je meer weten of deze voorstelling boeken? Neem dan contact met ons op!
Ontwikkeling
Balans in de klas (BO groep 5 t/m 8, VO klas 1 en 2)
‘Op school leer je een les en dan doe je test, in mijn lessen doen kinderen de test en dan leren ze de les.’ – Koen Logtens
Mijn naam is Koen Logtens, eigenaar van Theaterschool Hakoena en ik doe niets liever dan mensen begeleiden in hun ontwikkeling. Ik heb inmiddels al veel klassen en leerkrachten mogen ondersteunen op weg naar een fijne sfeer in de klas. Mijn lessenseries gaan over jezelf leren kennen, samenwerken, ontspannen en het creëren van een veilige sfeer in de groep. Het thema burgerschap, zorgdragen voor jezelf en elkaar sluit hier op een natuurlijke wijze bij aan.
Balans in de klas begint bij balans in jezelf. De basis hiervan is weten dat je helemaal ‘oké’ bent. Weten dat je oké bent, betekent jezelf zijn en je veilig voelen. Het individu staat hier niet los van het groepsproces en het groepsproces staat niet los van het individu. We zien dat als kinderen zonder oordeel zichzelf mogen zijn, veel externe druk wegvalt en de weg vrij is voor ontwikkeling. In een aantal lessen probeer ik een positieve bijdrage te leveren aan een veilige, verbindende en vertrouwensvolle sfeer en zelfbewustzijn en de authenticiteit van leerlingen. Dit doen wij in samenspraak met de leerkrachten zodat de leerkrachten ook de tools hebben om deze input voort te zetten.
Thema’s die in deze lessen aan bod kunnen komen zijn: rust ervaren, lichaamsbewustzijn, voelen, omgaan met weerstand, contact maken met jezelf en de ander, trouw zijn aan jezelf, omgaan met emoties, samenwerken, communicatie, creativiteit, ademkracht, denken versus voelen, zelf verantwoordelijkheid nemen, denken in mogelijkheden, de wet van oorzaak en gevolg (actie – reactie), de wet van energie, verbinden met jezelf en anderen ik + jij = wij. Ieder op zijn eigen niveau.
Daarnaast combineren we deze leerdoelen met creatieve opdrachten. Ervaren en het plezier staat voorop. Op deze wijze brengen we het hoofd in het hart en ontstaat er balans tussen het gevoel en het verstand.
‘Je kan nog zoveel weten, als je jezelf niet kent, wat weet je dan?
Bij Univibes (together we create) sprak Koen in onderstaand fragment met Tim Douwsma over een aantal oefeningen die hij met kinderen in de klas doet om kids te laten zien dat ze oké zijn en in hun kracht mogen gaan staan.
Teamcoaching balans in de klas
‘Alles wat we in onszelf opschonen geven we niet door aan de volgende generaties’ – Koen Logtens
Alle oefeningen die we doen, zijn toepasbaar in de klas en dragen bij aan een harmonieus leer, leef- en werkklimaat en het welbevinden van zowel leerlingen als de leerkracht.
De voordelen voor de leerkrachten en docenten zijn:
- rust in eigen denken, spreken en handelen
- doorbreken van negatieve patronen en gedragingen bij jezelf en bij leerlingen
- vertrouwen in eigen autonome en intuïtieve handelen
- verbinding en vertrouwen in elkaar
- loskomen van stemmetjes als: Ik moet me aanpassen want…Ik moet het goed doen want…wat vinden collega’s ervan…ik moet sterk zijn want…
- loskomen van een overprikkeld brein, hoofd – hart coherentie; het hoofd weer in het hart brengen.
- plezier hebben in het leven en in je werk
Vibelessen (BO groep 5 t/m 8, VO klas 1 en 2)
‘Jezelf leren kennen is de sleutel tot alles’ – Brenda Nieborg
Op school ligt de basis voor de leerstof voornamelijk op de lessen die je leert met je hoofd (brein). Denk aan taal, rekenen, biologie, aardrijkskunde etc. Hoe mooi is het als je op school ook mag leren hoe je omgaat met jezelf en de mensen (leerlingen/leerkracht) om je heen, zodat je aan het einde van je schooltijd naast de zaakvakken (hoofd/brein) je ook een basis hebt meegekregen van jouw eigen VIBE (gevoel) en die van anderen.
Iedereen wil aardig gevonden worden en iemand om zich heen om mee te lachen huilen, praten en feesten. Wil jij met jouw team school of klas een VIBE inspiratie lessen beleven? VIBE-lessen zijn van onschatbare waarde voor ons mens-zijn.
Heb je vragen of opmerkingen? Vul onderstaand formulier in of mail naar onderwijs@hakoena.nl.